5 dingen die jouw website design MOET hebben

Er zijn een paar belangrijke dingen elk ontwerp van een website moet hebben. Elk bedrijf is natuurlijk anders, maar er zijn een aantal principes waar je niet omheen kan. Vertrouwen overbrengen naar websitebezoekers is belangrijk, want waarschijnlijk kennen ze je helemaal niet. Vertrouwen kun je overbrengen naar een bezoeker, en hierdoor zal die eerder contact […]

Er zijn een paar belangrijke dingen elk ontwerp van een website moet hebben. Elk bedrijf is natuurlijk anders, maar er zijn een aantal principes waar je niet omheen kan. Vertrouwen overbrengen naar websitebezoekers is belangrijk, want waarschijnlijk kennen ze je helemaal niet. Vertrouwen kun je overbrengen naar een bezoeker, en hierdoor zal die eerder contact met je opnemen, aangezien je ze onzekerheden wegneemt en al een soort van band creëert.

Deze 7 dingen moet jouw website design hebben:

  1. Hiërarchie
  2. Merkkleur
  3. Echte foto’s
  4. Leesbare lettertype
  5. Logische layout

1. Hiërarchie

Een belangrijk deel van elke website is hiërarchie. Hiërarchie wil zeggen dat er een bepaalde visuele volgorde is in de website. Wat is het eerste wat opvalt? Is het de menubalk? Dat is natuurlijk niet ideaal voor de bezoeker. Je wil dat een plaatje van je bedrijf het eerste opvalt, daarna de grote tekst, en daarna de call-to-action knop. 

Zorg er dus altijd voor dat elk frame van de website deze hiërarchie heeft. Niet belangrijke dingen hoeven helemaal niet op te vallen namelijk. In de footer heb je misschien wel een CTA om de mailinglijst te joinen, maar valt deze evenveel op als de ‘Algemene Voorwaarden’ die er vlak onder staat? Dit wil je dus niet!

Maak dingen die belangrijk zijn opvallender door ze groter te maken, of de juiste kleur te geven. Zorg er voor dat je hiërarchie juist toepast op elk deel van de website, elke sectie en voor elk apparaat. Denk mee met de gebruiker 

Een goede webdesignbureau zorgt er voor dat de hiërarchie op de juiste manier wordt toegepast, zodat jouw websitebezoekers weten waar ze moeten kijken en niet afgeleid worden door ‘onbelangrijke’ tekst of plaatjes.

2. Merk kleur

We zien het maar al te vaak, mensen willen elke kleur van de regenboog gebruiken en er zit totaal geen structuur in het design. Als jouw logo een blauw kleur heeft, is het wel zo professioneel en fijn voor de bezoeker om overal dezelfde kleur blauw terug te zien.

Op deze manier geef je structuur en een bepaalt gevoel aan de website. Elke kleur heeft zo zijn betekenis en wekt gevoelens op, kijk eens op Color Meanings wat jouw merk kleur betekent en wat voor gevoelens het geeft.

Je wil dus consistent blijven met je kleuren, maximaal 2-3 kleuren (naast wit en zwart) wordt aangeraden. Van logo design tot webdesign, houdt het simpel en blijf vooral consistent.

Wanneer mensen op een website komen waar geen structuur wordt gebruikt, en alle kleuren te zien krijgen die niks met het merk hebben te maken, geeft dat een onprofessioneel gevoel, en dat wil je koste wat het kost vermijden. 

3. Echte foto’s

Mensen hebben een hekel aan stockfoto’s. Ze worden herkend, iedereen gebruikt dezelfde en het is niet professioneel. Mensen willen echte mensen zien, die echt worden geholpen, in een echte situatie. Laat met trots je projecten zien, een patiënt die je helpt, of een locatie waar je gaat werken.

Je kan je afvragen, ‘maar hoe kom ik dan aan goed geschoten echte foto’s?’. Om de echte waarde van je bedrijf te laten zien, zou je een professionele fotograaf kunnen inhuren, of gebruik een telefoon die een goede camera heeft.

4. Leesbare lettertype

Het gebeurt vaak dat mensen iets te ‘fancy’ gaan met hun lettertypes, deze zijn niet altijd even goed leesbaar en geven een slechte leeservaring voor de websitebezoeker. Het duidelijk leesbaar maken van de tekst is belangrijk, waarom zou je al die moeite doen om iets te schrijven als mensen het toch niet (kunnen) lezen?

Wat zijn de meest voorkomende lettertypes die worden gebruikt en welke kun je het beste gebruiken? De beste moderne fonts voor websites op dit moment zijn volgens Adobe XD; Open Sans, Montserrat, Roboto, Playfair Display, Lato, Merriweather en Helvetica.

Wanneer je een van deze fonts kiest kan je eigenlijk niet fout gaan. Genoeg lege ruimte tussen letters, horizontaal én verticaal, en zult direct verschil merken in website analytics zoals bounce rate, simpelweg door het beter leesbaar te maken.

5. Logische websitestructuur

Een logische layout gaat om de beste ervaring te geven aan een websitebezoeker. Je wil eigenlijk de bezoeker leiden door een funnel, de juiste secties op de juiste plek laten zien.

Terwijl je websitebezoeker door de pagina scrollt analyseert die van alles. Je wil er voor zorgen dat hij (alle) vragen beantwoord krijgt en snapt wat jij doet en hoe je dat doet. Door daarna reviews te laten zien van klanten die een goede ervaring hebben gehad met jouw service of product, bevestig je eigenlijk de beweringen die je hebt gemaakt.

Laat duidelijk zien wat je doet, wie je bent, wat voor waarde jij biedt, maak die beloftes en sluit af met reviews. Wanneer je onder de reviews nog een CTA zet met ‘contact opnemen’ ga je zien hoe krachtig een goede structuur is van een website. Neem ze mee van A-Z, bevestig je beloftes met reviews en laat ze weten hoe ze je kunnen bereiken.

In het kort

Een goed functionerende website heeft enkele essentiële dingen nodig. Denken vanuit het perspectief van de potentiële klant helpt bij het maken van de juiste keuzes. Biedt je websitebezoekers altijd de best mogelijke ervaring op je website, beantwoord al hun vragen die ze kunnen hebben over je bedrijf en maak het makkelijk om contact met je op te nemen.

Bij ClickCity helpen wij onze klanten hun website zo in te delen en te ontwerpen, dat meer mensen op je website blijven, je sneller vertrouwen en eerder contact met je gaan opnemen. Wil jij ook de magie zien wat een fantastisch ontworpen website voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op, we helpen je hier graag mee! 

Ontdek Hoe Wij Jouw Bedrijf Kunnen Helpen

We helpen je graag met je nieuwe website en een strategie te vormen die bij jouw bedrijf efficiënter maakt en laat groeien. Vul gewoon even het formulier hieronder in, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.

    bellene-mailen
    privacyverklaring*
    Lees Meer Informatie Over Onze Services Hier!
    Koendert Kellner
    4 min
    Deel Deze Blog
    Professioneel Webdesign & Development.
    Your Business Matters, Let's Build It Together.
    ©2022 | ClickCity Digital Marketing Agency B.V.