B2B Website Design Best Practices Die 100% Werken

Veel bedrijven zoeken in de eerste instantie online naar leveranciers of dienstverleners. Een hoogwaardige en professionele website die bezoekers converteerd is daarom essentieel voor B2B bedrijven. Waarom is Website Design belangrijk? In principe is jouw B2B een visitekaartje dat hoort te werkt als een funnel. Klanten zoeken meestal veel zoekopdrachten uit voordat ze contact opnemen […]

Veel bedrijven zoeken in de eerste instantie online naar leveranciers of dienstverleners. Een hoogwaardige en professionele website die bezoekers converteerd is daarom essentieel voor B2B bedrijven.

Waarom is Website Design belangrijk?

In principe is jouw B2B een visitekaartje dat hoort te werkt als een funnel.

Klanten zoeken meestal veel zoekopdrachten uit voordat ze contact opnemen met een bepaald bedrijf. Het is daarom belangrijk dat je website makkelijk gevonden wordt en dat het ontwerp wordt onthouden door de bezoeker.

Wanneer een websitebezoeker op je website belandt, moet het ontwerp direct de aandacht trekken. Jouw website moet eigenlijk jouw beste presterende ‘verkoper zijn.

Potentiële klanten zien je website vaak voordat ze contact opnemen met vertegenwoordigers van jouw bedrijf. Het creëren van een goede eerste indruk, het wekken van vertrouwen, geloofwaardigheid, autoriteit en deskundigheid is daarom belangrijk en zal je helpen de sale sneller de closen.

Content moet pakkend en aantrekkelijk zijn om tot onderhandelingen of, beter nog, tot conversies te leiden. Kortom; jouw website is de eerste stap in het opbouwen van de relatie met de klant.

Wat Doet Een Goed Webdesign Voor Een B2B Bedrijf?

In de digitale wereld van vandaag is een B2B website vaak dé manier waarop de meeste klanten jouw bedrijf vinden.

Op een goede website kunnen bezoekers jouw product(en) of dienst(en) onderzoeken en veel nuttige informatie vinden voordat ze contact opnemen met een echte persoon. 

Relevante inhoud van hoge kwaliteit stimuleert interactie en betrokkenheid, wat vervolgens kan leiden tot een lead/sale.

Een goed ontworpen B2B website is dag en nacht toegankelijk en kan een geweldige promotie- en reclame tool zijn voor jouw bedrijf. Het zou een belangrijke marketingtool moeten zijn die tot meer klanten leidt.

Basis van een B2B Website

Over het algemeen handelen namens een bedrijf, zijn B2B klanten vaak verantwoordelijk voor aanzienlijke budgetten; B2B verkoop bedragen zijn meestal veel meer dan wanneer individuele consumenten erbij betrokken zijn.

Een goede B2B website moet regelmatig hoogwaardige zakelijke leads genereren door:

  • Websitebezoekers genereren
  • Bezoekers aanspreken
  • Bezoekers converteren

B2B websites hebben vaak te maken met veel concurrentie wanneer ze klanten proberen aan te trekken. Er zijn veel fundamentele elementen waar een B2B website design rekening mee moet houden om maximaal resultaat te zien, waaronder:

  • Esthetisch design (UI - User Interface)
  • Makkelijk te lezen en begrijpen
  • Makkelijke navigatie
  • Snelle laadtijd
  • Duidelijke branding
  • Nuttige inhoud
  • SEO geoptimaliseerd
  • Mobielvriendelijk
  • Leidt tot conversies

Uiteindelijk moeten B2B websites altijd worden ontworpen en bijgewerkt met het oog op resultaat. Van landingpages, tot contactpagina, tot blogartikelen, alles moet in orde zijn om maximaal resultaat te zien met je website.

Best Practices Voor Het Maken Van B2B Websites

Om een B2B website effectief te laten zijn, zijn er verschillende belangrijke punten die je moet volgen:

Begrijp jouw klanten

Het is essentieel om de behoeften en wensen van jouw klanten te begrijpen. Veel consumenten hebben gemeenschappelijke kenmerken als het gaat om online zoeken, waaronder de wens dat websites duidelijk en beknopt zijn en dat informatie gemakkelijk te vinden is.

Weten hoe je moet praten met klanten in je vakgebied is van het grootste belang; zonder de juiste toon of informatie gaat elk bericht verloren omdat potentiële klanten hun interesse verliezen en ergens anders gaan zoeken. 

Binnen jouw markt en niche is er waarschijnlijk een sterk klant personage, met gedefinieerde zakelijke doelen, behoeften en problemen. Als jij deze aspecten kent, kun je een strategie ontwikkelen waarmee jouw website aantrekkelijk is door bezoekers te helpen hun doelen te bereiken, aan hun behoeften te voldoen en oplossingen voor hun problemen te bieden.

Contentcreatie moet gericht zijn op wat relevant is voor jouw potentiële klanten; elke pagina en elk bericht moet worden gemaakt met jouw doelgroep voorop in je gedachten.

Breng jouw behoeften in evenwicht met die van jouw klanten. Het ontwerp van B2B websites kan verschillende doelen hebben, waaronder:

  • Meer bezoekers aantrekken
  • Bezoekers langer actief houden op je website
  • Bezoekers aansporen om actie te ondernemen

Weet precies wat je doel is voordat je jouw website ontwerpt.

Door jouw typische klant in detail te begrijpen, kun je jouw doelstelling in evenwicht brengen met die van hen; door hun problemen op te lossen of hen in staat te stellen doelen te bereiken, kunt u ook uw doelen bereiken. Het stelt je ook in staat om duidelijk verschillende contactmogelijkheden te creëren.

Bekijk je competitie

Het onderzoeken van de competitie van jouw belangirjkeste concurrenten is een belangrijke manier om:

  • te snappen wat werkt
  • ervoor te zorgen dat jij anders bent
  • een betere gebruikerservaring te creëren

Noteer elementen die klanten aanspreken en elementen waarvan je zelf denkt deze beter te kunnen maken. Gebruik deze kennis om jouw eigen website strategie te bepalen. 

Maak een Zoekwoord Strategie

De beste producten en diensten kunnen niet verkocht en ongebruikt blijven als potentiële kopers er nooit van op de hoogte zijn. Het ontwerp van jouw B2B website moet het daarom gemakkelijk maken voor mensen om jou te vinden. 

Identificeer jouw target SEO zoekwoorden, inclusief primaire, secundaire en long-tail-zinnen, voordat je jouw website maakt. Dit stelt je in staat om die woorden in het daadwerkelijke ontwerp te verwerken en zo jouw kansen te vergroten dat pagina’s hoog scoren in zoekmachines.

Consistent Met Branding

Je wilt dat jouw website jouw bedrijf weerspiegelt, dat betekent dat het professioneel moet overkomen en betrouwbaar moet aanvoelen. Een belangrijke manier om beide te bereiken, is te zorgen voor consistentie als het gaat om branding, inclusief kernboodschappen, lay-outs en stijl.

Het gebruik van een stijlgids kan ongelooflijk nuttig zijn, om ervoor te zorgen dat elementen zoals logo’s, lettertypen, kleuren, structuren en afbeeldingen consistent zijn en jouw merkidentiteit weerspiegelen.

Creëer Interessante Inhoud

Hoewel het gebruik van een bepaalde hoeveelheid technische taal op een B2B website meestal begrijpelijk is, moet je ernaar streven het technische taalgebruik te beperken en te schrijven op een manier dat je met jouw klant zou praten.

Dit maakt jouw inhoud niet alleen gemakkelijker te lezen en te begrijpen, maar het kan jouw bedrijf ook helpen om meer benaderbaar te lijken.

Houd rekening met relevantie, maar inhoud moet fris en interessant zijn. Het moet alle benodigde informatie in een gemakkelijk te volgorde bieden, zonder dat lezers zich overweldigd voelen.

Voeg Authentieke Testimonials Toe

Testimonials zijn essentieel, zie het als een soort van mond tot mond reclame. In plaats van dat ze het van jou horen, horen ze het nu van een ander. Geschreven testimonials zijn krachtig, maar video testimonials zijn nog overtuigender.

Wat je doet met testimonials, is bewijs leveren van eerdere klanttevredenheid door middel van reviews, portfolio’s en case studies.

Geef aandacht aan je home pagina en landingspagina’s

Met je home pagina en landingspagina(‘s) heb je maar enkele seconden om indruk te maken op een nieuwe bezoeker. Deze pagina’s zijn over het algemeen wat een potentiële klant verleidt om op je website te blijven of om weg te gaan en ergens anders te kijken.

Geef op deze pagina’s aan wat jij aanbiedt, wat jou anders maakt, waarom jij de beste keuze bent en eindig met een sterke call to action (CTA).

Betrokkenheid Inspireren

Het vergroten van de betrokkenheid is de belangrijkste manier om zakelijke relaties op te bouwen, wat op zijn beurt een cruciale manier is om hun bedrijf te laten groeien.

De inhoud van een pagina, zowel tekst als afbeeldingen moeten op volgorde gegeven worden. Plaats belangrijke dingen bovenaan voor maximale zichtbaarheid.

Bedenk per pagina wat het doel is voor die specifieke pagina, is het een invulformulier invullen? Plaats die dan prominent bovenaan. Of wil je dat blogartikelen worden gedeeld, maak de deelknoppen hiervan dan prominent.

Verbeter je call to action knoppen door duidelijk te maken wat de volgende stap is voor je bezoeker. Of dit nou aanmelden is, inschrijven voor een nieuwsbrief of contact opnemen, maak het duidelijk en prominent op een tactische plek.

Je kunt ook secundaire call to actions gebruiken om ze meerdere opties te geven, zodat je ze langer vast kan houden als ze nog niet klaar zijn voor de gewenste stap.

Om een succesvolle website te hebben die bezoekers aantrekt, converteert en vasthoudt, moet je ervoor zorgen dat je altijd aan de gebruiker denkt en wat hun ervaring het beste zal maken.

Bij ClickCity Webdesign helpen wij B2B bedrijven het meeste uit hun online marketing te halen door website design & development in orde te hebben. Mocht je vragen hebben of advies op maat voor jouw situatie, dan kun je ons vandaag nog bereiken!

Ontdek Hoe Wij Jouw Bedrijf Kunnen Helpen

We helpen je graag met je nieuwe website en een strategie te vormen die bij jouw bedrijf efficiënter maakt en laat groeien. Vul gewoon even het formulier hieronder in, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.

    bellene-mailen
    privacyverklaring*
    Lees Meer Informatie Over Onze Services Hier!
    Koendert Kellner
    6 min
    Deel Deze Blog
    Professioneel Webdesign & Development.
    Your Business Matters, Let's Build It Together.
    ©2022 | ClickCity Digital Marketing Agency B.V.