Hoe Maak Je Een Hoog Converterende B2B Landingspagina?

Landingspagina’s zijn een belangrijke factor wanneer het gaat om meer leads genereren. Met een slechte landingspagina loopt een B2B bedrijf zomaar duizenden, tot in de honderdduizenden euro’s mis. Simpelweg omdat de pagina geen vertrouwen, autoriteit en niet overtuigend genoeg is. Een landingspagina bestaat uit 2 delen; dat wat je direct bovenaan de pagina ziet (boven […]

Landingspagina’s zijn een belangrijke factor wanneer het gaat om meer leads genereren. Met een slechte landingspagina loopt een B2B bedrijf zomaar duizenden, tot in de honderdduizenden euro’s mis. Simpelweg omdat de pagina geen vertrouwen, autoriteit en niet overtuigend genoeg is.

Een landingspagina bestaat uit 2 delen; dat wat je direct bovenaan de pagina ziet (boven de paginavouw) en wanneer een gebruiker scrollt (beneden de paginavouw).

Laten we starten met boven de paginavouw, …., hier is onze formule:

  1. Geef de waarde die jij aanbiedt (titel)
  2. Leg uit hoe je die waarde maakt (ondertitel)
  3. Laat de gebruiker het visualiseren (visualisatie)
  4. Maak het geloofwaardig (social proof)
  5. Maak het zetten van de volgende stap makkelijk (CTA)

1. Titel

Leg precies uit wat je doet of waar je voor staat. Er zijn veel verschillende manieren om een titel te schrijven. Je moet nieuwsgierigheid opwekken bij de lezer zodat ze niet gelijk wegklikken.

Laat zien dat jij dé autoriteit bent van je vak, of haal hun grootste bezwaar weg, of leg in maximaal 10 woorden uit wat jij precies doet in simpele woorden. Het doel van de titel is niet om jouw bezoekers over te halen actie te ondernemen, het doel is om ze nieuwsgierig te maken en direct laten zien dat jij iets waardevols te bieden hebt.

2. Ondertitel

Met de ondertitel leg je kort en specifiek uit wat je product of service is en hoe je daarmee waarde creëert voor je klanten. 

3. Visualisatie

Laat jouw product/service zien in al haar glorie. Je wilt dat het zo echt lijkt als mogelijk is zodat mensen zich met jouw product/service kunnen voorstellen.

Verhuur je kranen? → Laat een blije machinist zien.

Run je een restaurant? → Laat je meest fancy recept zien in je restaurant ruimte.

Ben je een artiest? → Laat zien dat de crowd je voelt.

Breng gevoelens omhoog die bij jouw titel en ondertitel horen. Laat het gevoel en zweer zien die jij wilt dat de websitebezoeker gaat voelen.

4. Social Proof

Social proof (boven de paginavouw) laat direct merken aan je bezoekers dat jouw ‘belofte’ in de titel, ondertitel en de visualisatie echt zijn. 

5. CTA

De Call to Action moet direct duidelijk laten zien wat jij wilt dat de bezoeker kan doen met je service. Inschrijven, abonneren, aanmelden, contact opnemen, maak het duidelijk.

Door twee CTA’s toe te voegen, één prominente en één secundaire geef je een bezoeker eigenlijk 3 opties; actie 1, actie 2 of de pagina verlaten. Het nadeel van maar 1 CTA te geven, is dat je je website bezoeker maar 2 opties geeft, doen wat willen dat je doet, vaak contact opnemen, of vertrekken.

Vandaar dat veel bedrijven, vooral B2B met 2 CTA’s werken.

Onder de Vouw

Boven de vouw is het de bedoeling dat je de aandacht van je klant krijgt en vasthoudt. Onder de vouw verdien je de ‘sale’. Dit zijn de laatste 4 stappen:

  1. Bekrachtig de waarde (kenmerken en bezwaren)
  2. Inspireer Actie (Social Proof)
  3. Beantwoord alle vragen en onzekerheden (FAQ)
  4. Herhaal je oproep tot actie (2e CTA)

6. Kenmerken en bezwaren

Bezoekers die op jouw landingspagina komen en naar beneden scrollen hebben iets nodig. Iets heeft ze getriggerd om te googlen, naar je pagina te gaan en te scrollen. Wat is dat ‘iets’?

Daar moet jij achter zien te komen!

Benoem ze, laat zien dat jouw product/service dé oplossing is om die irritatie of dat probleem oplost. Kijk bijvoorbeeld naar Monday.com, een workflow systeem dat bedrijven helpt sneller en efficiënter hun taken te vervullen.

  • Veel bedrijven werken met excel → efficiënt → kost veel tijd → Monday.com laat je tijd besparen door automations.
  • Onoverzichtelijkheid zorgt voor chaos → medewerkers missen bepaalde taken → Monday.com 

7. Social Proof

Wat zeggen je klanten over je product/service? Boven de vouw gaat het om de geloofwaardigheid om je bezoekers vast te houden. Onder de vouw gaat het om het inspireren van actie. Bezoekers moeten zich thuisvoelen in de reviews die ze lezen, reviews zijn veel krachtiger als iemand schrijft over de dezelfde situatie waarin de websitebezoeker zich bevindt, en vervolgens uitlegt hoe jouw product/service heeft geholpen bij hun probleem.

8. FAQ

Zeer waarschijnlijk zijn er kenmerken en bezwaren die je niet goed kan wegwerken in de landingpage zelf. Dit is waar jouw veelgestelde vragen sectie toepasselijk is. Schrijf ze op, van meest gevraagd naar ‘minst’ veelgevraagd  en geef duidelijk antwoord op de vraag.

Het doel met een landingspagina is om vertrouwen te creëren en ieder bezwaar weg te halen die een bezoeker heeft.

9. 2e CTA

Als het goed is hebben we alle kenmerken, bezwaren, vragen, onzekerheden aangekaart. Nu gaan we de bezoeker nog één keer herinneren waarom ze precies op je pagina zijn gekomen. Één duidelijke CTA die antwoord geeft en hun probleem oplost.

Conclusie

  1. Geef de waarde die jij aanbiedt (titel)
  2. Leg uit hoe je die waarde maakt (ondertitel)
  3. Laat de gebruiker het visualiseren (visualisatie)
  4. Maak het geloofwaardig (social proof)
  5. Maak het zetten van de volgende stap makkelijk (CTA)
  1. Bekrachtig de waarde (kenmerken en bezwaren)
  2. Inspireer Actie (social proof)
  3. Beantwoord alle vragen en onzekerheden (FAQ)
  4. Herhaal je oproep tot actie (2e CTA)

Jouw landingspagina gaat om het laten inzien dat jij de oplossing bent van een probleem of wens die iemand heeft. Jouw landingspagina moet laten inzien dat mensen meer te verliezen hebben om níét jouw product/service te gebruiken dan wel.

Geef de impressie: ‘Wat heb je te verliezen?’ → free trial, free call etc etc.

Bij ClickCity Webdesign is dit precies wat we doen. Wij creëren hoog converterende landingspagina’s en website voor B2B bedrijven door deze principes toe te passen.

Heb je interesse in onze service? You’re only 1 free call away 😉

Ontdek Hoe Wij Jouw Bedrijf Kunnen Helpen

We helpen je graag met je nieuwe website en een strategie te vormen die bij jouw bedrijf efficiënter maakt en laat groeien. Vul gewoon even het formulier hieronder in, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.

    bellene-mailen
    privacyverklaring*
    Lees Meer Informatie Over Onze Services Hier!
    Koendert Kellner
    4 min
    Deel Deze Blog
    Professioneel Webdesign & Development.
    Your Business Matters, Let's Build It Together.
    ©2022 | ClickCity Digital Marketing Agency B.V.