Wat is een One Page Website? En Past Het Bij Jouw Bedrijf?

One page websites worden steeds populairder, maar wat is het nou precies? Een one page website wordt ook wel een one pager genoemd in de webdesign wereld. Wat zijn de voordelen en nadelen? En past het ook bij jouw onderneming? Wat is een One Page Website? Nou.. Eigenlijk precies wat de naam zegt! Een één […]

One page websites worden steeds populairder, maar wat is het nou precies? Een one page website wordt ook wel een one pager genoemd in de webdesign wereld. Wat zijn de voordelen en nadelen? En past het ook bij jouw onderneming?

Wat is een One Page Website?

Nou.. Eigenlijk precies wat de naam zegt! Een één pagina website. Alle informatie wordt op 1 pagina weergegeven. In plaats van een aparte contactpagina, over ons, uitleg over de verschillende services, wordt alles op de homepagina weergegeven.

Betekent dit dan dat pagina’s zoals privacyverklaring, algemene voorwaarden of blogpagina’s op de ‘one pager’ komen te staan? Nee, hier wordt altijd aparte pagina’s voor gemaakt, maar het blijft alsnóg een one pager. 

Wat zijn de voor en nadelen van de one page website?

One page websites hebben zowel voordelen als nadelen, laten we eens kijken naar enkele voorbeelden hiervan.

Voordelen van een one page website

  1. Stuk goedkoper - Een one page website is vaak een stuk goedkoper dan een ‘normale’ website. De grootste reden is omdat het minder tijd kost om te maken. Een one page website kan een goede oplossing zijn wanneer je net bent gestart met je bedrijf, en je wilt wel een website hebben en laten maken, maar nog niet duizenden euro’s besteden aan een ‘gewone’ website.
  2. Boost je engagement - Scrollen is makkelijker dan klikken voor een website bezoeker. Door een lange pagina te hebben moedig je een gebruiker aan om langer op je website te blijven en meer te consumeren van de content. Een bezoeker aanmoedigen om te klikken op een knop is veel lastiger dan ‘m te laten scrollen. Door je bezoekers langer vast te houden geef je een boost aan je SEO.
  3. Mobielvriendelijk - Met meer dan 55% van websitebezoekers die mobiel gebruiken, is het heel fijn dat ze niet op te kleine knoppen hoeven te drukken om je website te navigeren. Door je website mobielvriendelijk te maken, geef je je SEO een boost, houdt je bezoekers langer vast, en zet je een goede eerste indruk voor je. 

Nadelen van een one page website

  1. SEO analyse - Wanneer je een one page website hebt, kan je niet zien hoe vaak verschillende pagina’s worden gezocht. Het kan heel interessant zijn om bijvoorbeeld te weten hoe vaak één van jouw services pagina’s wordt bekeken. Of waarom op de ene services pagina mensen gemiddeld 50% langer tijd besteden. Het analyseren van deze data kan helaas niet met een one pager.
  2. Laadtijd - Wanneer alles op één pagina moet worden geladen, is de laadtijd automatisch langer dan wanneer je het onderverdeeld in verschillende pagina’s. Dit kan een negatieve UX (User Experience - Gebruikerservaring) geven.
  3. Indexering - Met een one page website wordt alleen die ene pagina geïndexeerd in Google (plus blogs, privacyverklaring en algemene voorwaarden etc).

Bij een one page website zou je alleen het gedeelte hebben wanneer mensen voor jouw bedrijf zoeken. Het rode gedeelte wordt automatisch door Google’s algoritme aangemaakt door verschillende geïndexeerde en gecrawlde pagina’s op de website.

  1. Content delen is lastig - Wanneer iemand je website wilt delen, en een bepaald stukje content aan iemand wil laten zien, kan het lastig zijn voor degene zijn om te doen. Hij of zij kan namelijk alleen je URL delen en moet dan uitleggen waar het precies staat.

Het is mogelijk om direct te linken naar een pagina en direct aan te kopen om de juiste scroll hoogte, maar niemand gebruikt of kent dit eigenlijk, maar jij nu wel!:

1 - highlight de tekst, 2 - klik op Link naar markering kopiëren, 3 - deel die link met die persoon, 4 - wanneer je klikt scrollt die automatisch naar juiste tekst.

Past een one page website bij jouw bedrijf?

Het eerlijke antwoord is: dat hangt helemaal van jouw situatie af. Heb je nog geen website en heb je een klein budget? Dan is dit dé oplossing. Wil je een simpele website zodat mensen meer online over je kunnen lezen? Ook dan kan het een goede oplossing zijn.

Wij bij ClickCity maken zowel grote ingewikkelde B2B websites als one page websites voor lokale bedrijven.

We helpen je graag om de juiste keuze te maken, neem vandaag nog contact met ons op en dan kunnen we samen je situatie evalueren zodat jij de juiste keuze kan maken. Vul hieronder het invulformulier in, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op!

Ontdek Hoe Wij Jouw Bedrijf Kunnen Helpen

We helpen je graag met je nieuwe website en een strategie te vormen die bij jouw bedrijf efficiënter maakt en laat groeien. Vul gewoon even het formulier hieronder in, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.

    bellene-mailen
    privacyverklaring*
    Lees Meer Informatie Over Onze Services Hier!
    Koendert Kellner
    3 min
    Deel Deze Blog
    Professioneel Webdesign & Development.
    Your Business Matters, Let's Build It Together.
    ©2022 | ClickCity Digital Marketing Agency B.V.